Ved første øjekast ligner det et normalt spejl, men det er det ikke. Det er en 3D-printet del, en teknologi, som CUPRA er begyndt at implementere i udviklingen af den nye Leon Competición i samarbejde med HP. Større smidighed, effektivitet og fleksibilitet er fordelene ved et system, der er indstillet til at revolutionere biludviklingen. Nedenfor er de vigtigste punkter.
Trykte dele
”Til den nye CUPRA Leon Competición modellerede vi rattets midterste styremodul, motorhjelmshætte, dørspejle og bremse- og vandkøleindtag”, siger Xavi Serra, leder af teknisk udvikling hos CUPRA Racing. Disse dele blev produceret ved hjælp af HPs industrielle Multi Jet Fusion 5200 3D-3D print løsning og inkluderet i de krævende udviklingstest.
Mere effektivitet, større hastighed
Denne teknologi har flere fordele. ”Hovedmålet er at skabe en masse dele på kort tid. Vi kan hurtigt teste en lang række designs og desuden, da køretøjsudvikling nu foregår parallelt, gør denne teknologi os i stand til at reagere hurtigt på ændringer i designprocessen ”, påpeger Xavi.
”Arbejdet med CUPRA demonstrerer fordelen ved at benytte 3D-print og digital fremstilling – ændrer den måde, verden designer og fremstiller på”, forklarer Virginia Palacios, leder af systemproduktadministration, 3D print og digital fremstilling, HP Inc.
Hurtigere og mere effektive tests, er de største fordele ved dette system
3D printede dele i vinden
I TCR-konkurrencer er sidespejlet en del, der ifølge reglerne skal have samme form som produktionsbilen. Men CUPRA-ingeniørerne gik et skridt videre. ”Vi ønskede at tilføje en ekstra funktion, som er at køle driveren. Vi måtte derfor designe et luftindtag i den maksimale trykzone for at opnå denne effekt ”, forklare Xavi. Det sted, hvor disse materialer testes, er vindtunnelen, hvor de 3D-printede dele verificeres på nøjagtigt samme måde som resten. ”Jo større forskellige dele vi kan teste i disse faciliteter, jo bedre. Det gør det muligt for os, at opnå hurtigere fremskridt, ”siger Xavi.
CUPRA implementerer 3D-print i udviklingen af den nye CUPRA Leon-konkurrence
Testet på banen
Da det er en racerbil, kan den sidste fase af udviklingen kun udføres et sted: kredsløbene. Mere specifikt blev Leon Competición med sine 3D-printede dele, sat på grænsen på Portimao-banen i Portugal. ”Resultaterne var fremragende, og nogle var endda overraskende, fordi vi var på udkig efter at skubbe materialet til dets grænser”, siger CUPRA-ingeniøren.’
En imponerende fremtid
”3D-print vil signalere et vendepunkt i bilindustrien ved at fremskynde leadtime. HP 3D-teknologien hjælper designere med at skabe dele, der ikke kunne produceres med andre teknologier”, siger Palacios. ”Denne teknologi er og vil fortsat være nøglen på utallige områder, for at gøre de mest komplekse ideer til virkelighed”, afslutter Xavi.
Den nye CUPRA Leon Competición er nu på vej mod den sidste strækning til startnettet. Bilen bliver præsenteret d. 20. februar ved indvielsen af CUPRA-garagen. Endnu en gang har CUPRA med succes, innoveret i konkurrenceverdenen, da det er den første turnerende racerbil, der kan reserveres på forhånd.